Strona główna
Kulinaria
Tutaj jesteś
Kulinaria Jaki owoc ma najwięcej witaminy C?

Jaki owoc ma najwięcej witaminy C?

Data publikacji 5 lutego, 2024


Ta witamina stoi na straży naszego odporności. To właśnie witamina C, nazywana także kwasem askorbinowym. Większość ludzi wie, że najwięcej jej jest w cytrusach. Ale czy to prawda? Który owoc ma naprawdę najwięcej witaminy C? Jaki najlepiej wybrać, aby dostarczyć organizmowi tej cennej substancji? Odpowiedzi na te pytania wraz z wieloma innymi ciekawymi informacjami znajdziecie Państwo w niniejszym artykule. Przygotujcie się na pełną witamin podróż do świata owoców.

Źródła witaminy C w owocach

Kiedy myślimy o owocach bogatych w witaminę C, zazwyczaj na myśl przychodzą nam cytrusy. Pomarańcze, grejpfruty, cytryny… są one rzeczywiście bardzo dobrym źródłem witaminy C. Ale to wcale nie oznacza, że mają jej najwięcej. Jest cały szereg owoców, które pozwalają dostarczyć znacznie więcej tej cennej dla naszego organizmu substancji.

Zobacz również: Jakie są wszystkie rodzaje owoców?

Sporą ilość witaminy C znajdziemy na przykład w truskawkach. W jednym jej owocu jest niemal 60 mg kwasu askorbinowego, czyli około 70% dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka. W porównaniu do cytrusów, truskawki mają naprawdę bardzo dużo witaminy C. Jednak ciągle mówimy o owocach, które mają ją mniej niż słońce obecnego lidera.

Bo prawdziwym królem witaminy C jest acerola. Ten owoc jest mało znany w Europie, ale jego zawartość witaminy C jest naprawdę spektakularna. W jednym owocu aceroli jest aż 1500 mg kwasu askorbinowego!

Porównanie zawartości witaminy C w różnych owocach

Aby lepiej zobrazować, jak różnią się od siebie owoce pod względem zawartości witaminy C, przygotowaliśmy dla Państwa specjalne porównanie. Między innymi obejmuje ono tradycyjne dla nas cytrusy, a także mniej znane, ale o wiele bardziej białkowe źródła tej witaminy.

  1. Acerola – 1500 mg na 100 g
  2. Camu Camu – 1280 mg na 100 g
  3. Dzika róża – 426 mg na 100 g
  4. Kiwi – 92.7 mg na 100 g
  5. Truskawki – 58.8 mg na 100 g
  6. Pomarańcze – 53.2 mg na 100 g

Zobacz również: Zielone owoce egzotyczne – znasz je?

Jak wybierać owoce z wysoką zawartością witaminy C

Jeśli chodzi o wybór owoców, powinniśmy kierować się nie tylko ich smakiem, ale także tym, co tak naprawdę dostarczają naszemu organizmowi. Jeżeli zależy nam na dużej ilości witaminy C, warto postawić na te, które ją zawierają najwięcej.

Warto więc spróbować aceroli, camu camu czy dzikiej róży. Oczywiście, nie zawsze są one łatwo dostępne. W takim przypadku nie powinniśmy rezygnować z owoców, które mają mniej witaminy C, ale są nam łatwiej dostępne. Przykładowo kiwi, truskawki czy pomarańcze nadal są bardzo dobrym źródłem kwasu askorbinowego.

Ważne jest również to, że witamina C jest łatwo rozpuszczalna w wodzie i niestabilna pod wpływem wysokiej temperatury. Dlatego, jeżeli tylko jest taka możliwość, owoce najlepiej spożywać na surowo, bez podgrzewania.

Dieta niskowęglowa - jak wygląda?

Redakcja zielnikcafe.pl

Redakcja portalu skupia się na dostarczaniu rzetelnych i inspirujących treści, które obejmują przepisy kulinarne bazujące na naturalnych składnikach. Artykuły publikowane na Zielnik Cafe są pisane przez zespół pasjonatów i ekspertów w dziedzinie zdrowego odżywiania.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?

Najbardziej kaloryczne owoce - ranking!